Kreative Trøndelag
Trondheim Katedralskole > [Forside elementer] > DET SKJER: > Nyhetsarkiv > Norfolk 12/13

Spennende og krevende Vg2-år

Med det åttende kullet trygt plassert i Norfolkregionen vil godt og vel 200 elever ha fullført et skoleår ved en av Kattas samarbeidsskoler i Norfolk. I år er elevene fordelt på hele 11 ulike skoler.

Ordningen fungerer i korte trekk slik: 15 elever fra Sør-Trøndelag blir tatt inn til en egen Vg1-klasse ved Trondheim Katedralskole. Elevene gjennomfører deretter Vg2 i Norfolk. Til Vg2-året i Norfolk tas det i tillegg til de 15 elevene i den internasjonale klassen ved Katedralskolen også inn enkelte andre elever fra Sør-Trøndelag, samt 5 elever fra ulike skoler i Nord-Trøndelag. Etter fullført og godkjent skoleår i England fullfører elevene Vg3 ved sin hjemskole.  

Elever som tas inn på denne ordningen, kan altså gjennomføre den videregående utdanningen sin på de vanlige tre årene, samtidig som de skaffer seg verdifull internasjonal erfaring. Dette er et svært godt tilbud til de trønderske elevene, men det er et krevende opplegg som stiller store krav til elevenes evne til omstilling og selvstendig, målrettet arbeid.

Erlend Hellebust og Julie Kathrine Steen Paulsen hadde sommerfugler i størrelse XXL før avreise til Norfolk. Julie begynte å pakke så smått for én måned siden, mens Erlend først startet pakkejobben to dager før avreise.

Erlend skal gå sitt Vg2-år ved Thorp St. Andrew College og Julie skal gå på Dereham Sixth Form College.

I Norfolk skal de bo hos vertsfamilier, og må dermed ta del i dagliglivet til vertsfamilien, noe som krever tilpasningsdyktighet og selvstendighet. Som bonus får elevene enormt god trening i det engelske språket.

Juni neste år er Julie og Erlend tilbake i Norge og klare for Vg3 på Katedralskolen etter ett krevende, og forhåpentligvis utrolig spennende skoleår i England.

 

Tekst og foto: Audun B. Nielsen

 

Mer informasjon om Norfolk-programmet finner en på Katedralskolens hjemmesider under "Studiespesialisering med Vg2 i Storbritannia".

 


Utskriftsvennlig versjon